Казанова или В търсене на изгубения рай

 

Диана Добрева казва, че в работата й над „Казанова” не я е интересувало баналното „ловецът на жени”, което е крайно безинтересно, а че той, Джакомо Казанова, е „жаден дух”. Много по-важно е това, към което той върви през тези жени, твърди режисьорката. В клетките си Казанова има по-силно запазена /от другите хора/ памет за изгубения рай. При него е силна страстта да се завърнеш някъде, на едно изгубено място. И завръщането при Казанова е през любовта. Обвиняваха ме, че представлението е антифеминистично. Да, жените, през които той минава, са крайни, те сякаш са перманентно с 40 градуса температура – „аз искам на всяка цена, докрая, любов”. И ако изглеждат смешни и нелепи, то е поради силата на тяхното искане. Но във всяка има частица от този изгубен рай.

И те са търсачки.

Мечтата на Диана Добрева е да има свой театър, своя трупа. Има доста предложения – отказала е съблазнителната за всяка актриса покана на известния френски режисьор Ерик Лакаскад да играе Соня в „Дачници” на Горки. Но и предстои да постави спектакъл по „Лични разговори” от Ингмар Бергман. Ще снима и в новия български филм „Love.net” на режисьора Илиян Джевелеков – в основата на сценария са истински интернетски интимни истории. Голямата провокация към творческия дух на Диана Добрева е едно предложение, дошло от Истанбул, който догодина ще бъде европейска столица на културата. Епосът за Гилгамеш като копродукция между Турция и България. Аз самата съм мечтала да го поставя и ето сега имам такова предложение, усмихва се Диана.