ЗА БЕРГМАН, ДЕСИ ШПАТОВА И ПАЗАРДЖИШКИЯ ТЕАТЪР

 

На втори ноември Пазарджишкият театър „Константин Величков” ще отпразнува 40-годишнината от новото начало на професионалния театър в града. Не е съвпадение, че точно изминалият театрален сезон с редица свои постижения показа едно възвръщане на старата му слава, Пазарджишкият театър зае отново подобаващото му се място в театралната карта на България. Малък град, но театър с голям ръст, с голяма театрална снага, започна да рисува портрета на своята трупа директорът и режисьорът Владлен Александров. Той припомни номинации и награди „Аскеер” и „Икар”, отличия от фестивала във Враца, представянето на трупата на различни форуми в Котор,Черна гора, и Охрид, Македония, на „Варненско лято” и прочее, подчерта редовното участие в селекциите и афиша на ЕМТФ „Сцена на кръстопът”. От една година в театъра работи като драматург известният Константин Илиев и новият сезон ще бъде доминиран от постановката на три негови творби. На 8-ми октомври е премиерата на забележителната му пиеса „Нирвана”, постановка на проф. Иван Добчев, с Ирмена Чичикова и Христо Бонин в ролите. На 2 ноември ще бъде премиерата на „Музика от Шатровец”, постановка на проф. Маргарита Младенова – пиесата е позната от забележителния спектакъл преди 36 години на Любен Гройс в Благоевградския театър. Третото заглавие, което ще има премиера през ноември, е единствената пиеса на Константин Илиев за куклен театър – „Цар Шушумига”, постановка на известната Катя Петрова.

Хитовото заглавие на изминалия сезон е донеслото най-много номинации и отличия представление на режисьорката Десислава Шпатова „Изкуството да смиташ боклука под килима”, но сред театралните събития, отбелязани от критиката и публиката, са и „Женитба” от Н. В. Гогол на реж. Гаро Ашикян, и „Горски дух” по А.П. Чехов и „Аз също съм Катрин Деньов” от съвременния френски драматург Пиер Нот,  и двете са постановки на работилия във Франция български режисьор Владимир Петков.

Силата на Бергмановата драматургия, включват се и актрисите Росица Александрова и Диана Досева, е в това, че текстът звъни, всяка реплика отеква у зрителя. Всъщност, силата му е в неговата простота, той ясно говори за вечните проблеми на човека. Такъв е и подходът на режисьорката към този тип драматургия – много личен ход/код е намерила тя за да отгледа този текст и да го превърне в театър. Заглавието „Изкуството да смиташ боклука под килима” е от една фраза на Бергман в неговия сценарий „Сцени от един семеен живот” и точно тя се превръща в ключ към представлението. Актрисата Росица Александрова определя Бергман като познавач на човешката душа, на човешките взаимоотношения, а работата на режисьорката като неординерна. Диана Досева я нарича приключение във време на безлюбовие, когато хората са много жестоки един към друг. Сценариите на Бергман в „Лице срещу лице” са 300 страници, тя избира само 30 и прави представлението на сезона. Към пресконференцията се присъединява и младата актриса Ирмена Чичикова, носителка на „Аскеер 2009” за главна женска роля. Тя е пловдивчанка, баща й на времето е играл в известния „Проблем 13” на Пловдивския университет. Казва, че работата с Десислава Шпатова й е дала криле и самочувствие. Предстои й да бъде Лора в „Нирвана” от Константин Илиев под режисурата на своя учител в НАТФИЗ Иван Добчев.