Заключителната пресконференция

 

Нашето обещание беше в  рамките на 12 дни да ви покажем едни от най-стойностните и интересни спектакли на изминалия сезон, като открием завесата на започващия с две нови премиери и то от български автори – „Живите от мъртвата махала” от Петър Анастасов и „Неделя вечер” от Захари Карабашлиев, каза основателят и арт директор на феста проф. Стефан Данаилов. Ще се съгласите с мен, че случайни заглавия в афиша на 13-тата „Сцена на кръстопът” нямаше. Аз съм впечатлен от горещия прием, който оказа публиката на двата последни спектакъла на камерна сцена – „Столовете” и „Изкуството да смиташ боклука под килима”. Дълго време зрителите аплодираха моите колеги Стоянка Мутафова и Илия Добрев. А снощи видяхме едно много интересно представление на режисьорката Десислава Шпатова и колегите от Пазаджишкия театър – то напълно заслужава всички отличия, които е спечелило. Тази вечер ще закрием фестивала с представлението на Театър „Българска армия” – „Колекцията”, като едновременно с това  на камерна сцена ще се играе „Моли Суини” на Сливенския театър. Мечтал съм за това време, когато  тук, в този театър, при пълноценни условия ще се играят по две представления едновременно. Чувстват промените, които за късо време се направиха в традиционната сграда. Не мога да не отбележа и реставрацията на фреската на големия български художник Йоан Левиев, извършена от художника Ганчо Ганев. Заразителен е стремежът там, където се твори изкуство, всичко да бъде както трябва. Знаете, че рискувахме  и успяхме да пренесем на сцената на Античния театър един нелек, но ефектен и завладяващ спектакъл, какъвто е мюзикълът „Котки”. Времето  и този път беше с нас. Пловдивчани видяха експериментални спектакли като „Сънят на Гогол” и „Тапетите на времето”. Имаше безусловно приети спектакли и спектакли, които предизвикваха дискусия. Но в театъра дискусията е необходима. Такива са били и докладите на театроведите в теоретичната конференция на тема „Театърът в глобалната медийна култура”. Влиянието на електронните медии, на киното и видеото върху медията театър е видимо. Кинаджийски похвати и стилистика видяхме в „Неделя вечер” на Здравко Митков, в „Три дъждовни дни” на Владимир Люцканов, в „Психоморалите” на Валерий Пърликов. Няма да правя анализ на отделните постановки. Радвам се, че успяхме да съберем в Пловдив, на „Сцена на кръстопът”, цвета на българския театър и се забелязва, че в театъра навлиза младо поколение актьори и режисьори. Това по-осезаемо се чувства при актьорите, но какви интересни, модерни виждания имат до неотдавна по-малко познатите, младите все още режисьори Десислава Шпатова, Диана Добрева, по-опитният Иван Урумов, Валерий Пърликов, македонецът Йован Ристовски. Това съчетание на опит, на зрялост и професионализъм, което виждаме в по-възрастното  и средното поколение режисьори, сценографи, актьори не е в противоречие с търсенията и динамизма на младите. Напротив. Те се допълват, картината на българския театър става по-интересна и богата. И това го видяхме и в снощния спектакъл на Пазарджишкия театър, където на сцената до моя връстник Иво Русев се наредиха хора от средното и най-младото поколение. Аз съм доволен, че пловдивчани уважиха изкуството на доайените в българския театър Стоянка Мутафова и Юлия Огнянова, но аплодираха и първите стъпки на Ирмена Чичикова, Лидия Инджова, Гергана Плетньова, Александър Кадиев, Евгени Будинов... Спектаклите на 13-тата „Сцена на кръстопът” ще продължат да се обсъждат и дълго-дълго ще се припомнят така, както ние и досега помним върховите постижения на предишните 12 издания на фестивала.

 

          Сухата статистика показва, че четири дни преди финала на фестивала касите бяха затворени, билетите продадени. По неокончателни данни над 16 000 зрители са посетили общо 22-те представления от фестивалния афиш като над 3000 души е публиката на мюзикъла „Котки”, с който впечатляващо се откри  на Античния театър 13-тата „Сцена на кръстопът”. Ежедневно сайтът на фестивала има близо 5000 посещения, като една част са от чужбина. И тази година беше запазена традицията да се отличават видни творци на българския театър – актьори, режисьори, сценографи, композитори. Наградени с театралния приз, почетен диплом и парична награда от 1000 лева са Стоянка Мутафова, Юлия Огнянова, Валентин Танев, Христо Мутафчиев,, Малин Кръстев, Бина Харалампиева, Росица Обрешкова, сценографите Никола Тороманов и Даниела Олег Ляхова. Тази вечер ще отличим с Паметния приз нашите медийни партньори – БНТ и вестник „Марица”, съобщи професор Данаилов. По предложение на Пресцентъра и Дирекцията на Фестивала е отличен  и един от най-активните журналисти - Владислав Севов, за трайния интерес към проявите на фестивала.  

    Догодина две журита с широко обществено представителство ще оценяват най-добрите спектакли на Голяма и на Камерна зала, както и най-добре представилите се актьор и актриса.

    Професор Стефан Данаилов сподели още намерението Камерна зала да се профилира като Експериментална сцена, с повече гостуващи от чужбина театри, а на Голяма сцена да се представят предимно столични и извънстолични български театри.